> Nieuws > Hulp bij betalingsproblemen
22/03/2024 Hulp bij betalingsproblemen

Huurders die tijdelijk een huurachterstal hebben, kunnen we dankzij het project ‘duurzaam incasso’ begeleiden.

Maak kennis met Veerle en Joost, de twee initiatiefnemers van het project. Veerle werkt al een 10-tal jaar bij ons en is voor veel huurders een gekend gezicht. Ze volgt onder andere de betalingen en de persoonlijke dossiers van onze huurders op. Ze kent de mensen en voelt snel aan wanneer iemand extra ondersteuning nodig heeft. Joost staat de Thuisbouwer al jaren bij met advies en ondersteuning. Dankzij zijn levenswijsheid en mensenkennis kan hij als geen ander luisteren en in gesprek gaan met huurders die het even wat moeilijker hebben.

Dag Joost en Veerle, kunnen jullie uitleggen wat ‘duurzaam incasso’ precies is?

Veerle: Met ‘duurzaam incasso’ willen we huurders helpen met het betalen van hun huur, door persoonlijke begeleiding op maat. Ik volg de maandelijkse betalingen op en als ik zie dat een huurder plots niet betaalt, dan neem ik contact op. Ik luister dan naar hun verhaal. Je merkt snel of er een onderliggend probleem is. Een keer niet (op tijd) kunnen betalen, dat kan voorvallen. Maar een betalingsachterstand loopt snel op. Een afbetalingsplan kan dan helpen. Zo kunnen huurders de betaling spreiden en weten ze zeker dat de financiële problemen niet groter worden.

Maar soms is de huurachterstal slechts het topje van de ijsberg en merken we dat er andere onderliggende problemen zijn. Huurders proberen heel lang de huur toch te betalen, want dat gaat om je woonzekerheid. Maar wanneer het echt te moeilijker wordt, kan het gebeuren dat mensen een maand overslaan en hopen dat het niet opvalt. Of erger nog, dat ze geld gaan lenen bij anderen om toch maar te kunnen betalen. Daardoor komen ze nog meer in de problemen, omdat zo’n lening met hoge intrest terugbetaald moet worden.

Joost: Als wij in gesprek gaan met de huurder, dan merken we vaak dat er andere problemen naar boven komen. Mensen met financiële zorgen zijn ook heel kwetsbaar en een probleem komt meestal niet alleen. Zo kan het zijn dat er ook familiale of gezondheidsproblemen zijn. Soms weten huurders ook niet welke begeleiding er mogelijk is of welke rechten ze precies hebben. Wij helpen hen daar dan bij. Met het duurzaam incasso kijken we verder dan het niet betalen van de huur. We kijken naar de persoon én naar hun hele situatie.

Daarom is het woordje ‘duurzaam’ voor ons heel belangrijk. Uiteraard is het belangrijk dat de huishuur betaald kan worden. Maar we willen de mensen helpen om hun situatie te verbeteren, door naar hen te luisteren en te begeleiden waardoor ze er sterker uitkomen.

Op welke manier begeleiden jullie de huurders?

Joost: We starten altijd met een persoonlijk gesprek. We maken dan kennis met elkaar, zodat de huurder ons beter leert kennen en omgekeerd. Ik ben geen vaste medewerker van de Thuisbouwer, maar een adviseur. Hierdoor kan ik ook een vertrouwenspersoon zijn voor de huurders en kunnen we gevoelige zaken bespreken.

Soms volstaat één gesprek en dan maken we een afbetalingsplan op, dan is er geen begeleidingstraject nodig. De huurder kan hierdoor de betalingen spreiden waardoor de financiële druk haalbaarder wordt.

Maar soms is bijkomende opvolging of ondersteuning wel nodig. Wij kunnen helpen om de inkomsten en de uitgaven in kaart te brengen. En dan komen mensen soms tot besef dat ze meer uitgeven dan wat er binnenkomt. Het kan misschien ook nodig zijn om bijkomende hulp van de voedselbank of een OCMW in te schakelen. Of wij kunnen ook gesprekken aangaan met een raadsman of bewindvoerder. Alles hangt af van de persoonlijke situatie van de huurder en de ernst van de situatie. Maar wij bekijken alle mogelijke manieren waarin we kunnen ondersteunen om mensen te helpen vooruit gaan.

Veerle: Het kan ook zijn dat we heel kort op de bal moeten opvolgen. Dan kunnen we meerdere keren afspreken, we kunnen een huisbezoekje plannen of we houden telefonisch of via sms regelmatig contact. Zo luisteren we hoe het gaat en kunnen we bijsturen of extra ondersteuning bieden als dat nodig is.
We werken dus echt op maat van elke individuele huurder die we begeleiden. Belangrijk daarbij is dat dit volgens duidelijke en wederzijdse afspraken gebeurt.

Kunnen huurders deze begeleiding zelf aanvragen?

Veerle: Dat kan zeker. We moedigen het aan om ons te contacteren als huurders voelen dat ze hulp nodig hebben. Wij proberen zelf ook initiatief te nemen en mensen te contacteren als we een vermoeden hebben van een probleem, maar we kunnen onmogelijk alles oppikken. Dus huurders mogen ons zeker zelf contacteren.

Kunnen jullie iedereen met huurachterstal helpen met het ‘duurzaam incasso’?

Veerle: We luisteren naar elke huurder die een betalingsprobleem heeft. En dan bekijken we verder in functie van de situatie hoe ze het best geholpen worden. We kunnen niet iedereen helpen, mensen die al in begeleiding zijn bij het OCMW bijvoorbeeld gaan we zelf niet opvolgen.

Joost: Dat klopt, wij willen aanvullend werken en zien het ‘duurzaam incasso’ als de stap voor het OCMW of andere welzijnsactoren. Maar wij leggen wel contact met hen indien nodig en verwijzen ook door als we merken dat huurders hun hulp kunnen gebruiken.

Veerle: In Hamme hebben we in het verleden al meerdere huurders kunnen helpen met het duurzaam incasso. We weten dus dat deze manier van werken een meerwaarde is. Daarom hebben we met de oprichting van de Thuisbouwer beslist om de dienstverlening ook uit te breiden voor de Zeelse huurders. We krijgen dan ook versterking van collega’s Glen en Fien zodat we alle huurders die er nood aan hebben, kunnen ondersteunen bij betalingsproblemen.


Meer informatie vind je hier of in onze infobrochure.

Heb je nood aan een gesprek? Contacteer ons:


© 2024 de Thuisbouwer - BTW BE0.405.085.262- Rozenhoed 1 9220 Hamme
Privacy policy - Cookie policy - Sitemap
Cookies aanvaarden

De website van de Thuisbouwer maakt gebruik van cookies. De essentiële en functionele cookies zijn nodig voor het goed functioneren van de website en kunnen niet worden geweigerd. Andere cookies worden gebruikt voor statistische doeleinden (analytische cookies) om informatie te verzamelen over hoe u en anderen onze website gebruiken. Voor alle niet-essentiële of niet-functionele cookies vragen wij steeds uw toestemming alvorens deze te plaatsen. Meer informatie


Ik ga akkoord Verdergaan zonder analytische cookies